فساد عجیب در تبلیغات محیطی فوتبال ایران؛ ۱۷۰میلیارد کو؟
- شناسه خبر: 5071
- تاریخ و زمان ارسال: 3 آبان 1400 ساعت 03:50
- نویسنده: علی رئیسی
سازمان لیگ فوتبال ایران که از برگزاری منظم و حرفهای مسابقات هم عاجز است و بعد از بیست و یک دوره هنوز نتوانسته به ثبات لازم در برنامه ریزی برسد، سالهاست که با وجود کسب درآمد ناقص و مدیریت ناکام خود، تبلیغات محیطی را در اختیار انحصاری خود گرفته تا از این طریق بتواند برای فوتبال باشگاهی درآمدزایی کند، اما هر چه میگذرد بر ابهامات این اقدام سازمان لیگ و معترضانش اضافه میشود.
به گزارش رساکیش ، چند ماه مانده به شروع بیست و یکمین دوره رقابتهای لیگ برتر اطلاعیهای از سوی سازمان لیگ منتشر شد که طی آن از شرکتها و نهادهای متقاضی خواسته شده بود برای در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی فوتبال اقدام کنند، اما پس از سپری شدن زمانی که برای تحویل پاکتها در نظر گرفته شده بود هیچ شرکتی حاضر نشد در این مزایده شرکت کند چرا که سازمان لیگ رقم بالایی را به عنوان کف قرارداد اعلام کرده بود.
هر چند این رقم هم از سوی سازمان لیگ به طور رسمی شفاف سازی نشد و مثل سایر موارد در تاریکخانه این سازمان باقی ماند، اما این مبلغ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که با وجود پا پیش گذاشتن دو شرکت برای گرفتن پاکت ثبت نام، در نهایت به خاطر همین رقم بالا این دو شرکت هم حاضر نشدند در مزایده شرکت کنند.
در این مورد گفته میشود که این رقم هم ترفندی از سوی مسئولان سازمان لیگ بوده تا شرکتها و متقاضیان را از حضور در مزایده فراری دهند و در نهایت کار بازهم در دست برخی افراد خاص باشد تا هر طور که خواستند قرارداد ببندند و هر طور که خواستند با شرکتها و برندهای مختلف پشت صحنه مراودات خاص خود را داشته باشند.
زمانی که عقد قراردادها و گرفتن اسپانسرها در اختیار یک شخص خاص باشد و او مسئول این کار تلقی گردد طبیعی است که امکان هر گونه لابی ، زد و بند و فسادی وجود دارد و رقمهایی که در قرارداد وارد میشود با رقمهایی که رد و بدل میشود متفاوت خواهد بود. شاید به همین خاطر است که برخی افراد تمایل نداشتند شرکتی در مزایده شرکت کند تا کار همچنان در اختیار خودشان باشد.
این اتفاق در شرایطی دوباره تکرار شده است که سازمان لیگ نسبت به دورههای گذشته هیچ شفاف سازی نکرد که چقدر از محل تبلیغات محیطی درآمد داشته و چقدر آن سهم باشگاهها شده و چقدر به سایر بخشها رسیده است.
طبیعی است که وقتی شفاف سازی لازم در این مورد صورت نگیرد و نهادهای نظارتی هم به این ماجرا ورود نکنند، برخی اشخاص خاص که در این ماجرا دخیل هستند به خود اجازه میدهد هر طور که میخواهند قراردادها را ببندند و با شرکتها و برندها توافقات دیگری هم داشته باشند!
سازمان بازرسی که در سالهای اخیر نفوذ و ورود خوبی به فدراسیونهای ورزشی داشته و بر قراردادهای مالی آنها نظارت داشته است چرا به قراردادهای منعقد شده در سازمان لیگ ورود نمیکند و پشت پرده این توافقها را بررسی نمیکند تا مشخص شود چه کسانی از این وضعی نفع میبرند و ثمره توافق پشت پرده چه مسائلی است. / مهر