در حال حاضر پیشروترین شرکت خودروسازی در زمینه استفاده از هیدروژن به جای بنزین، تویوتا است که چندی پیش یک خودروی احتراق داخلی که تنها از هیدروژن بهره میبرد را معرفی کرده است. تویوتا برای انجام این کار موتور یک دستگاه تویوتا یاریس GR را را تغییر داده و از یک مخزن هیدروژنی استفاده کرده است.
میدانیم که خودروهای هیدروژنی از موتور الکتریکی بهره میبرند و به کمک پیلهای سوختی هیدروژن را به الکتریسیته تبدیل میکنند.
این خودروهای هیدروژنی نیز باید به طور مداوم توسط یک ایستگاه شارژ هیدروژن تغذیه کنند.
تویوتا برای این کار سیستم تزریق سوخت را به طور کامل تغییر داده است. تویوتا مخزن مدل میرای که یک خودروی تمام هیدروژنی است را به عاریت گرفته است.
هیدروژن سریعتر از سوختهای رایج از جمله بنزین میسوزد اما همچنان بهترین سوخت موجود از نظر میزان بهره وری نیست.
در گذشته نیز شرکت های مختلفی از جمله بی ام و قصد ساخت خودروی هیدروژنی معمولی را داشتند اما تنها به صورت تجربی دست به این کار زدند.
مخزن هیدروژن تویوتا با فشاری در حدود ۱۰ هزار PSI هیدروژن را ذخیره سازی میکند.
برای چنین کاری٬ نیاز به نسبت تراکم ۴۲ به ۱ وجود دارد که از نظر تجاری با توجه به فن آوری موجود امکان پذیر نیست. همچنین مقدار نیروی تولید آنها بسیار کم است.
در صورت استفاده از جرقه حداکثر راندمان به ۳۸ درصد میرسد که چندان بهتر از موتورهای بنزینی فعلی نیست.
موتور تویوتا در بهترین حالت و شرایط کاری به همین مقدار راندمان میرسد. با وجود این که عدد بسیار بالاتری به نسبت موتورهای احتراق داخلی معمولی (۲۵ درصد) است. اما تولید هیدروژن و استفاده از آن یکی از دیگر مشکلات بزرگ است.
گرچه همین حالا تویوتا میرای تمام هیدروژنی که از موتور الکتریکی بهره میبرد. راندمان ۵۰ درصدی دارد که از تمامی موارد بالا بیشتر است.
در پایان باید گفت که شرکتهای خودروسازی در صورت تغییرات گسترده در زیر ساختها و پیشرفت در فن آوریهای مختلف، دوست دارند تا خودروی هیدروژنی نیز تولید کنند.
با این وجود به نظر میرسد که خودروهای تمام هیدروژنی با همین تیراژ فعلی تولید شوند و با توجه به امکانات موجود زیر ساخت کشورها، استفاده از وسایل نقلیه سنگین از جمله کشندههای هیدروژنی در سالهای آینده تبدیل به امری رایج شود./ دیجیاتو