حمله خودروسازان به تسلا در بازار اروپا
- شناسه خبر: 71701
- تاریخ و زمان ارسال: 14 مرداد 1401 ساعت 08:05
- نویسنده: علی رئیسی
بازار خودروی اروپا در نیمه نخست امسال هم دوران سختی را پشت سر گذاشت. آخرین دادههای منتشر شده از سوی موسسه JATO Dynamics بیانگر آن است که در شش ماهه اول امسال ۵.۵۴ میلیون خودروی صفر کیلومتر در ۲۷ کشور اروپایی به فروش رسیده؛ این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی ۱۴ درصدی دارد. در ایالات متحده اوضاع حتی بدتر است، چرا که شاهد افت ۱۸.۲ درصدی هستیم. اما نکته تاملبرانگیز اینکه در چین وضعیت کاملا برعکس بوده و آمار فروش خودروهای جدید ۳.۴ درصد رشد کرده است!
بررسی دقیقتر آمار نشان میدهد در بین مدلهای مختلف، افت فروش شاسیبلندها کمتر از بقیه است. این دسته که حالا تقریبا ۵۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده، افتی ۴ درصدی را تجربه کرده است. اما خودروهای برقی روندی متفاوت دارند. فروش این دسته از ۴۸۵ هزار دستگاه در نیمه اول سال ۲۰۲۱، به ۶۳۳,۲۰۰ دستگاه در نیمه دوم امسال افزایش یافته است که معادل ۳۱ درصد رشد میشود. با توجه به چنین آماری، باید گفت که خودروهای الکتریکی حالا سهمی ۱۱.۴ درصدی از بازار اروپا را در دست دارند. این رقم نیز در مقایسه با سال قبل ۰.۴ واحد بیشتر است.
افزایش تقاضا در بازار خودروهای برقی، بصورت یکنواخت بین خودروسازان توزیع نشده؛ به عبارت دیگر تقاضا برای محصولات برخی برندها بیشتر از بقیه بوده است. شاید فکر کنید تسلا حجم بیشتری از افزایش تقاضا را جذب کرده، اما در اصل اینگونه نیست. مشکلات مربوط به توقف تولید کارخانه تسلا در چین باعث شده موجودی محصولات این شرکت کاهش یابد. همین امر نیز به نوبه خود کاهش سهم از بازار مدلهای الکتریکی را در پی داشته و سبب شده سهم تسلا از ۱۳.۷۵ درصد در سال گذشته، به ۱۳.۳۳ درصد در سال ۲۰۲۲ افت کند.
با افت ۰.۴۲ درصدی، تسلا در بین خودروسازانی که بیشترین سهم از بازار اروپا را از دست دادهاند، در رتبه سوم است. کاهش شدید تحویل مدل ۳ عامل اصلی در افت آمار تسلا محسوب میشود. طبق آمار در ماه ژوئن، که جزو پرفروشترین ماههای سال است، تحویل این خودرو ۷۶ درصد کمتر شده است. در این گروه فولکس واگن با افت ۵.۷ درصدی در صدر ایستاده و نیسان با ۱.۴ درصد افت در رتبه دوم قرار دارد.
با افتتاح و بهرهبرداری کامل از ظرفیت تولید گیگافکتوری برلین انتظار میرود اوضاع برای تسلا بهتر شود. اما این کارخانه وابستگی مستقیم به قطعات تولیدی در سایر کارخانهها دارد، از این رو شاید بهبود قابل توجهی در آمار تسلا حاصل نشود.
مساله وقتی جالبتر میشود که بدانیم تسلا مدل ۳ نه تنها با رقبای خارجی، بلکه با یک رقیب هم خانواده هم دست و پنجه نرم میکند! فروش دو مدل ب ام و i4 و پولستار ۲ که رقبای مستقیم تسلا مدل ۳ هستند، در ماه ژوئن افزایش قابل توجهی داشته است. از سوی دیگر تقاضا در بین محصولات تسلا، بیشتر به سمت مدل Y جریان پیدا کرده و این کراساوور برقی در مقایسه با مدل ۳ گزینه جذابتری برای مشتریان است. استقبال از این کراساوور به حدی بالا بوده که عنوان پرفروشترین خودروی الکتریکی اروپا در شش ماهه نخست ۲۰۲۲ به آن رسیده است.
برقیسازی خودروها، به نوعی تمام خودروسازان حاضر در اروپا را درگیر خود کرده است. در حال حاضر گروه ب ام و بیشترین رشد را در بین همه خودروسازان دارد. بر اساس آمار سهم این شرکت در بازار خودروهای الکتریکی، از ۵.۷۶ درصد در نیمه اول سال گذشته، به ۸.۳۷ درصد در نیمه نخست امسال رسیده است. محصولات جدیدی مثل iX، iX3 و i4 هم با روی خوش مشتریان مواجه شدهاند.
بجز ب ام و، گروه هیوندای نیز از رشد خوبی در بازار خودروهای الکتریکی برخوردار است. این خودروساز کرهای با دو مدل آیونیک ۵ و کیا EV6 توانسته نظر مثبت مشتریان را جلب کند. دو مدل هیوندای کونا و نیرو هم از نظر فروش وضعیت خوبی دارند. حتما در جریان هستید که گروه هیوندای سرمایهگذاریهای زیادی در زمینه برقیسازی محصولات خود انجام داده و با معرفی محصولات جذاب و قیمت رقابتی موفق شده خود را به عنوان یکی از سازندگان اصلی مدلهای الکتریکی معرفی کند.
استلانتیس دیگر برنده حاضر در بازار خودروهای الکتریکی است. این خودروساز بزرگ چند ملیتی پس از فولکس واگن در رتبه دوم پرفروشترینهای اروپا قرار دارد. فیات ۵۰۰ برقی یکی از مدلهای موفق استلانتیس در بازار خودروهای الکتریکی بوده و در رتبه سوم حضور دارد. به نظر میرسد نسخه برقی این خودرو، دنباله روی مدل بنزینی بوده و مثل آن به فروش بالایی دست خواهد یافت. طراحی جذاب، رانندگی آسان و هزینه نگهداری پایین از جمله مزایای اصلی فیات ۵۰۰ برقی هستند.