عراق و اقلیم کردستان مقاصد اصلی وارداتیها
- شناسه خبر: 79942
- تاریخ و زمان ارسال: 24 مرداد 1401 ساعت 07:51
- نویسنده: علی رئیسی
به گزارش رساکیش، استان هرمزگان با دارا بودن بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر مرز دریایی و همسایگی با کشورهای حاشیه خلیج فارس پتانسیل بسیار مناسبی در حوزه فعالیتهای دریایی دارد.
اقتصاد دریا محور و استفاده تجاری از دریا میتواند سبب تحول بنیادین و البته توسعه متوازن و همراه با عدالت در مناطق مختلف این استان ساحلی باشد.
در سالیان اخیر تمرکز بسیار مناسبی بر روی توسعه بندرگاهها و فعالیتهای تجاری بندری در استان هرمزگان به وجود آمد و علاوه بر توسعه بنادر مهمی همچون بندر شهید رجایی و بندر شهید باهنر، در راستای توسعه متوازن استان توسعه و ایجاد بنادر جدید در شرق و غرب استان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
بندرگاه بندرلنگه در حال حاضر مهمترین بندر ایران در حوزه ترانزیت خودرو شناخته میشود و سالانه خودروهای زیادی از طریق این خط به کشورهای مختلف از جمله عراق، افغانستان و کشورای آسیای میانه ترانزیت میشود که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار توانسته در حوزه اقتصادی نیز کمک شایانی برای کشور داشته باشد.
ترانزیت کالا فرصتی طلایی برای اقتصاد ایران
در همین زمینه کاپیتان قاسم عسکری نسب مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ترانزیت یک فرصت برای کشور است که از طریق کالایی که متعلق به کشور ما نیست شغل ایجاد شده و درآمد اقتصادی منطقه افزایش یابد.
وی افزود: امکانات بنادر ایران و امنیت کشور از جمله عوانل مهمی است که سبب میشود بحث ترانزیت کالا به ویژه در حوزه خودرو از بنادر استان افزایش یابد و کشورهای مختلف خواهان ترانزیت از بنادر ایران باشند.
عسکری نسب گفت: بندرلنگه در حال حاضر به عنوان قطب ترانزیت خودروی کشور مطرح است و توانسته عملکرد بسیار خوبی از خود در این زمینه برجای بگذارد و به کشورهای مختلف ترانزیت خودرو انجام شود.
عراق مهمترین مقصد ترانزیت خودرو از بندرلنگه
وی ادامه داد: بیشترین میزان ترانزیت خودرو از بندرلنگه به کشور عراق و اقلیم کردستان است که حدود ۶۰ درصد را شامل میشود از بندرلنگه ترانزیت خودرو به کشورهای افغانستان و آسیای میانه نیز وجود دارد.
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در خصوص نحوه ترانزیت خودرو تصریح کرد: خودروها اعم از نو و دسته دوم ابتدا از کشور سازنده بارگیری و به بنادر امارات وارد میشوند سپس از امارات به مقصد کشور مورد نظر بارگیری و از ترانزیتی ایران برای این منظور استفاده میشود.
ارایه خدمات ۲۴ ساعته
وی در خصوص عوامل مهم در تبدیل شدن بندرلنگه به عنوان قطب ترانزیت خودرو گفت: برای این بندر از سالیان قبل برنامه ریزی مناسبی شد و با مجموعه اقدامات انجام شده از سال ۹۷ تاکنون این بندرگاه به عنوان اصلیترین بندر ترانزیتی ایران شناخته میشود.
کاپیتان عسکری نسب ادامه داد: در این مدت توسعه بندرگاه و افزایش میزان رمپ و یا همان اسکله ویژه ترانزیت خودرو در دستور کار قرار گرفت و از ۲ رمپ تا پیش از سال ۹۷ به ۱۷ رمپ در سال جاری رسیدیم از سوی دیگر با مجموعه اقدامات صورت گرفته در مجموعه بنادر و گمرک بندرلنگه با تسهیلگری در حوزه اداره بندر، گمرک و قرنطینه میزان انتظار شناورها برای تخلیه بار با کاهش قابل توجهی مواجه شد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فعالیت در این بندر ۲۴ ساعته شده و هر ساعت از شبانه روز امکان ترانزیت و حمل خودرو وجود دارد، این سه عامل توسعه زیرساخت، کاهش زمان انتظار و ۲۴ ساعته شدن بنادر موجب ایجاد جذابیت در بین کشورها شده و کشورهای همسایه متقاضی ترانزیت خودروهای خود از بندرلنگه هستند.
ترانزیت خودرو از بندرلنگه ۱۳ درصد رشد یافت
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان گفت: در سال ۱۴۰۰ در بندر لنگه بالغ بر ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو تخلیه و به مقصد حمل شده، در ۵ ماهه نخست سال جاری نیز بالغ بر ۴۴ هزار ۵۴۴ دستگاه وارد بندر لنگه شده که رشدی ۱۳ درصدی نسبت به مدت مشابه دارد.
وی همچنین بر نقش قابل توجه ترانزیت خودرو بر توسعه اشتغال در بندرلنگه اشاره کرد و اظهار داشت: در حوزه ترانزیت خودرو بالغ بر ۳۰ فروند شناور در حال فعالیت هستند که توانستهاند میزان قابل توجهی شغل برای مردم این منطقه ایجاد کنند، از سوی دیگر سواریکشها نیز هستند که در این حوزه هم اشتغال مستقیم زیادی داریم شرکت بارگیری و تخلیه نیز توانسته نیروهای بومی را جذب کند به رشد اقتصادی منطقه کمک موثری کرده است.
وی افزود: در حوزه اقتصادی نیز با تعیین پکیج بارگیری و حمل خودرو تا تحویل در مقصد درآمد قابل توجهی عاید جامعه هدف و فعالان این عرصه میشود.
عسکری نسب در خصوص دپو حدود ۴ هزار خودرو در بندر لنگه گفت: این مسئله طبیعی است و با توجه به حجم ترانزیت موجود و فضای انبارداری و پذیرش و فعالیت مستمر بندر این خودروها در صف ترانزیت هستند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی همچنین از علاقمندی قزاقستان برای ایجاد یک خط ویژه ترانزیت خودرویی در بندر لنگه اشاره کرد و گفت: در بازدید هیئت قزاقستانی تمام ظرفیتهای این بندرگاه تشریح و طرفین بر ایجاد یک خط ویژه ترانزیتی تاکید کردند.
طرح توسعه بندرگاه بندرلنگه چگونه است؟
مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در خصوص طرح توسعه بندرگاه لنگه گفت: در بنادر غرب هرمزگان به این نتیجه رسیدیم که ظرفیت بندر لنگه تکمیل شده و باید برای ایجاد یک بندرگاه جدید برنامه ریزی می کردیم.
وی افزود: بر همین مبنا مطالعات ایجاد یک بندرگاه جدید در زمینی به مساحت حدود ۷۰۰ و نهایتا هزار هکتار در غرب بندرلنگه آغاز شده که در این زمینه استاندار هرمزگان تاکید و حمایت ویژهای برای آغاز عملیات اجرایی و تحول در حوزه بندرگاهی غرب استان دارد و مدیرعامل بنادر و دریانوردی کشور نیز در این خصوص حمایت میکنند. / تسنیم